RTHK told to mind the 'Taiwan' language

Hong Kong | 21 Jul 2021 10:43 am

Staff at public broadcaster RTHK have been told to avoid “inappropriate terminology” that would imply Taiwan is a sovereign state as Hong Kong continues to try to curb dissent, Bloomberg reports.

In a circular distributed to staff urging a “high degree of caution” on Taiwan, journalists at Radio Television Hong Kong were told to avoid calling President Tsai Ing-wen “Taiwan’s president,” and not to call her administration a “government,” RTHK reported on Wednesday.

Instead, RTHK staff were to use the terms “Taiwan’s leader” and “Taiwan authorities.”

“Under no circumstances should Taiwan be referred to as a sovereign state or perceived as one,” the memo says, according to RTHK.

It specified terms such as “country” and Republic of China “must not be used when referring to Taiwan.”

The development comes as Hong Kong and Taiwan officials continue to spar diplomatically, and after the city’s government launched an overhaul of the public broadcaster following a controversy involving its coverage of the democratically-ruled island claimed by China.

In the early months of the pandemic, RTHK was sternly criticized by Hong Kong’s top officials for breaching its charter after an interviewer asked a World Health Organization official whether Taiwan should be included in the agency, producing an awkward exchange that subsequently went viral.

The issue was particularly sensitive for Beijing since it came at a time when many were blaming China for the Covid-19 pandemic while simultaneously praising Taiwan for its skillful handling of the virus.

“RTHK cannot claim immunity by being a public broadcaster and not observe this very important principle of ‘one country, two systems,’” Chief Executive Carrie Lam said at the time.

In February, the Hong Kong government appointed Patrick Li, a career civil servant with no media experience, as director of broadcasting.

A government statement said Li would “ensure that RTHK fully abides by the charter.”

Since then, hard-hitting programs have been canceled, management tried to withdraw its own reporters’ submissions to a local human rights journalism award, and fired staff have accused the broadcaster of purging voices critical of the government.

Diplomatic Spat While the instructions in the memo resemble some of the directions sent to state-owned media outlets in mainland China, the circular to RTHK also comes as Hong Kong and Taiwan -- close trade partners with intimate business links -- engage in a bitter diplomatic dispute.

Relations have been tense ever since Tsai and her administration voiced firm support for Hong Kong’s unprecedented democracy protests in 2019, with both sides withdrawing diplomats from de facto consulates after disagreements over protocol and visas.

China has insisted Taiwan officials serving in Hong Kong sign a statement agreeing both sides belong to “one China,” sparking a dispute that led to the exit of Taipei’s top envoy and eventually to the closure of Hong Kong’s trade office in Taipei.

On Wednesday, the Taiwanese news outlet Liberty Times, citing unidentified sources, reported Taiwan’s sole remaining official at the representative office in Hong Kong plans to return home before their visa expires at the end of July.

 



Search Archive

Advanced Search
July 2021
S M T W T F S

Today's Standard