Saturday, November 29, 2014   




Media takes the measure of departed leader Tung

Zhu Sun and Sylvia Hui

Saturday, March 12, 2005

Foreign newspapers bade farewell Friday to Hong Kong's "amiable but inept" former leader Tung Chee-hwa while mainland journals chose to highlight what they called the "official resignation" of the Chief Executive.

A survey of both Chinese- and English-language media outlets showed that mainland newspapers, keeping in line with tradition, avoided the resignation speculation that had been rife in the foreign press for two weeks.

Unlike most local Chinese-language papers, the weekly Yazhou Zhoukan, took an unusual angle to praise Tung's "hidden contribution" in making the past seven years "Hong Kong's freest."

ADVERTISEMENT

In a feature story it reported that Tung did not resort to "dirty politics" or tax audits to battle his opponents and hence enabled Hong Kong to enjoy "the world's freest lifestyle" and "fearless freedom."

Tung's resignation was carried by most online mainland media. Many tended to take a laudatory stance.

A headline on People.net read "Tung sad in leaving and sincere in thanking the people." On the PhoenixTV.com Web site the headline declared "The Age of Tung and the pioneering of One Country, Two Systems shine in history."

A story on Sina.com.cn described Tung as "hardworking" and "tireless" and reported that "the news of the resignation was accepted calmly by Hong Kong people." It also said that Tung's "political contribution over the past five years and his leadership won widespread support from election committee members and Hong Kongers."

In the foreign media, Tung was labelled an unfortunate and ineffective political manager.

The Financial Times took the confusion surrounding Tung's resignation as an opportunity to throw barbs at the Chinese leadership. It said Tung's failure to acknowledge leaks about his resignation "confirmed his weakness" and showed that Beijing was pulling the strings in Hong Kong.

"The truth is that Beijing ditched him because it needed someone more effective, not because it wanted to please Hong Kong's people," the Financial Times editorial said.

The Times of London said in an editorial: "Mr Tung has been an indecisive, yet also an inflexible, manager."

Beijing should "acknowledge democratic demands for a genuinely elected chief executive," it added.The New York Times quoted pro-democracy legislator James To as saying: "His resignation is at least partly due to people power, so it is partly the people's victory."

The Financial Times quoted a Standard & Poors analyst as saying on Friday that the coming process of putting Tsang in power will have no impact on the economy. It kept its financial rating for Hong Kong at A plus.

staff.reporter@singtaonewscorp.com

sylvia.hui@singtaonewscorp.com

All rights reserved.

END


© 2014 The Standard, The Standard Newspapers Publishing Ltd.
Contact Us | About Us | Newsfeeds | Subscriptions | Print Ad. | Online Ad. | Street Pts

 


Home | Top News | Local | Business | China | ViewPoint | CityTalk | World | Sports | People | Central Station | Spree | Features

The Standard

Trademark and Copyright Notice: Copyright 2014, The Standard Newspaper Publishing Ltd., and its related entities. All rights reserved.  Use in whole or part of this site's content is prohibited.   Use of this Web site assumes acceptance of the
Terms of Use, Privacy Policy Statement and Copyright Policy.  Please also read our Ethics Statement.